Obec Červený Hrádek
Červený Hrádek 14
380 01 Dačice
Úmrtí osoby nebo nález lidských pozůstatků a vypravení pohřbu
1. Identifikační kód
2. Kód
3. Pojmenování (název) životní situace
Úmrtí osoby nebo nález lidských pozůstatků a vypravení pohřbu
4. Základní informace k životní situaci
Postup při předávání informací o úmrtí nebo nálezu lidských pozůstatků mimo zdravotnické zařízení a vypravení jejich pohřbu.
Lidskými pozůstatky jsou mrtvé lidské tělo, mrtvě narozené dítě a jejich části.
Pohřbení lidských pozůstatků lze provést pouze uložením do hrobu nebo hrobky na veřejném či neveřejném pohřebišti, nebo zpopelněním v krematoriu.
Odlišný způsob pohřbení na základě přání zemřelého nebo pozůstalých nemůže být respektován.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Fyzická nebo právnická osoba (tj. osoba oprávněná jednat jménem právnické osoby).
Každý občan má právo zvolit si v souladu se zákonem především způsob pohřbení (země/žeh), jeho podrobnosti, konkrétní místo, výpravnost a druh pohřbu (církevní, občanský, bez obřadu apod.), vybrat si a pronajmout hrobové místo na kterémkoli veřejném pohřebišti.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Oznámit úmrtí osoby mimo zdravotnické zařízení praktickému lékaři v rámci provozní doby nebo lékaři vykonávající lékařskou pohotovostní službu, nebo lékaři, se kterým má místně příslušný krajský úřad pro tyto účely uzavřenu smlouvu (koronerovi).
Nález lidských pozůstatků mimo zdravotnické zařízení oznámit na jednotné evropské číslo tísňového volání - 112.
Oznamovací povinnost má každý, kdo se o úmrtí dozvěděl, nebo nalezl lidské pozůstatky a neví, zda úmrtí nebo jejich nález již bylo oznámeno.
Do 96 hodin od převzetí "Listu o prohlídce zemřelého" zajistit pohřbení dle způsobu, který zemřelý vyjádřil za svého života, objednáním služeb u provozovatele krematoria nebo veřejného pohřebiště.
Pohřbení lidských pozůstatků na klíč lze sjednat v provozovně jakékoli pohřební služby. Provozovatel pohřební služby provede úpravu těla zemřelého, převoz a pohřeb osobně. Svěří-li provedení těchto úkonů jinému subjektu, odpovídá za tyto služby v plném rozsahu, jakoby je prováděl sám.
Po uplynutí uvedené lhůty má pohřbívací povinnost obec, na jejímž území k úmrtí došlo, nebo byly lidské pozůstatky nalezeny, příp. vyloženy z dopravního prostředku.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Vypravitel pohřbu je po převzetí "Listu o prohlídce zemřelého" (část A) povinen zjistit, jakým způsobem si zemřelý přál být pohřben.
Nezanechal-li o tom výslovné rozhodnutí, rozhodne o jeho pohřbu manžel zemřelého, není-li ho, děti zemřelého; není-li jich, pak rozhodnou rodiče a není-li jich, sourozenci zemřelého; pokud nežijí, rozhodnou jejich děti a není-li ani jich, pak kterákoli z osob blízkých.
Osoby ve vymezené posloupnosti pozdější mohou o pohřbu rozhodnout jen v případě neexistence předchozí uvedené osoby.
Pokud některé z vyjmenovaných osob existují, ale pohřeb nevypraví, postupuje se v zájmu ochrany veřejného zdraví a pořádku a zachování slušných mravů dle § 5 zákona o pohřebnictví.
Podle něj přechází právo vypravit pohřeb na jakoukoli fyzickou nebo právnickou osobu po určité zákonem stanovené době v závislosti na tom, zda se jedná o osobu identifikovanou či neznámou, příp. o cizího státního příslušníka; povinnost pohřbení zajistí obec, a to na náklady dědiců či státu.
8. Na které instituci životní situaci řešit
S "Listem o prohlídce zemřelého" se můžete obrátit na jakéhokoli provozovatele krematoria nebo veřejného pohřebiště.
Bez "Listu o prohlídce zemřelého" se můžete obrátit na provozovatele pohřební služby, přičemž se nemusí jednat o stejný subjekt, u něhož jsou lidské pozůstatky přechodně uloženy.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
S poradci pro pozůstalé, pracovníky pohřebních služeb, krematorií nebo veřejných pohřebišť, v určených úředních hodinách bez územního omezení.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
V provozovně pohřební služby musíte předložit:
Průkaz totožnosti (občanský průkaz nebo pas)
V provozovně krematoria nebo veřejného pohřebiště musíte předložit:
Část A "Listu o prohlídce zemřelého"
Průkaz totožnosti (občanský průkaz nebo pas)
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Další formuláře nejsou potřeba.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Poplatek není stanoven.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůta pro vypravení pohřbu je 96 hodin od oznámení úmrtí, tj. od předání "Listu o prohlídce zemřelého".
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Lékař provádějící prohlídku zemřelého
Lékař provádějící pitvu zemřelého
Provozovatelé pohřebních služeb, krematorií a veřejných pohřebišť
Obce, na jejichž území došlo k úmrtí nebo k nálezu lidských pozůstatků
Další orgány, stanoví-li tak zvláštní předpis
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Uzavřít smlouvu příkazního typu s provozovatelem pohřební služby, krematoria nebo veřejného pohřebiště podle občanského zákoníku; jejím obsahem musí být přesný popis a rozsah objednaných služeb, které musí poskytovatel služeb v pohřebnictví potvrdit a převzít za ně plnou odpovědnost.
Od Vašich požadavků se může odchýlit, pouze je-li to nezbytné ve Vašem zájmu, nebo pokud nemůže obdržet včas Váš souhlas.
Smlouva by měla mít písemnou formu a musí vždy obsahovat zejména: identifikaci smluvních stran, předmět, cenu sjednaných služeb, datum uzavření smlouvy, datum pohřbu a odměnu za jeho obstarání.
Po provedení pohřbu je příslušný poskytovatel služeb v pohřebnictví povinen Vám předat vyúčtování poskytnutých služeb.
Objednavatel pohřbu má ze zákona o ochraně spotřebitele právní nárok na vlastní kontrolu sjednaného pohřbení dle uzavřené smlouvy s příslušným provozovatelem.
V provozovně musí být po celou provozní dobu přítomen pracovník, pověřený vyřizováním případných reklamací; rozhodnout o nich musí nejdéle do 3 pracovních dnů.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Tuto situaci není možné řešit zasláním žádosti elektronickou poštou.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
Zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 285/2002 Sb., o darování, odběrech a transplantacích tkání a orgánů a o změně některých zákonů (transplantační zákon), ve znění pozdějších předpisů
18. Jaké jsou související předpisy
Mezinárodní
Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod, ve znění protokolů č. 3, 5 a 8, sjednaná v Římě dne 4. listopadu 1950; publikována sdělením č. 209/1992 Sb., federálního ministerstva zahraničních věcí
Dohoda o převozu těl zemřelých (Štrasburk, 26. října 1973), Council of Europe, European Treaty Series - No. 80
Mezinárodní Ujednání o přepravě mrtvol (Berlín, 10. února 1937)
Národní
Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška č. 379/2001 Sb., kterou se stanoví obsah a rozsah specializované odborné přípravy k provozování pohřební služby, provádění balzamace a konzervace a provozování krematoria
Výměr Ministerstva financí, kterým se vydává seznam zboží s regulovanými cenami; publikován každoročně v cenovém věstníku
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Opravné prostředky nejsou stanoveny.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce a pokuty za přestupky jsou uvedeny v zákoně o zdravotních službách, v zákoně o pohřebnictví a v dalších zákonech, upravujících právní vztahy, vznikající v důsledku smrti člověka.
Není-li výslovné přání zemřelého ohledně jeho pohřbu respektováno, aniž by pro to existovaly řádné důvody (např. přání zemřelého je v rozporu s právními předpisy, pozůstalost nepokryje náklady na uskutečnění zamýšleného pohřbu apod.), jedná se o narušení ochrany osobnosti zemřelého.
Uplatnění práva na posmrtnou ochranu osobnosti člověka je subjektivním původně vzniklým osobnostním právem oprávněných osob. Jde o příbuzné zemřelého v řadě přímé, sourozenec a manžela, nebo partnera podle zákona upravujícího registrované partnerství. Osobami blízkými k zemřelému jsou i osoby sešvagřené, nebo osoby, které spolu se zemřelým trvale žily.
Jiné osoby v poměru rodinném nebo obdobném jsou oprávněnými osobami za předpokladu, že by újmu, kterou utrpěla jedna z nich, druhá důvodně pociťovala jako újmu vlastní.
21. Nejčastější dotazy
22. Další informace
Můžete se obrátit na:
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
25. Za správnost návodu odpovídá útvar
Ministerstvo pro místní rozvoj - odbor regionální politiky
26. Kontaktní osoba
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
23.07.2014
28. Popis byl naposledy aktualizován
06.08.2015
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace